Perflexxion Academy… maakt werk van jouw ontwikkeling!

  •  
  •  
  •  
  •  

Effectievere sollicitatiegesprekken voeren: de STARR-techniek

Wil je tijdens een sollicitatiegesprek weten of de kandidaat in staat is het gedrag te vertonen dat bij de functie en de organisatie past? Vraag dan naar gedrag uit het recente verleden. Dat is beste voorspeller van toekomstig gedrag. Dit is de kern van de STARR-techniek. Tijdens het sollicitatiegesprek vraag je voorbeelden van (werk)gedrag dat te maken heeft met wat in de nieuwe functie van de medewerker wordt verwacht.

Voorbeeld: je hebt een vacature voor de functie van accountmanager. Klantgerichtheid is hierbij een belangrijke competentie. Tijdens het sollicitatiegesprek stel je de volgende vraag: “Kun je een voorbeeld geven waaruit blijkt dat jij klantgericht bent?”

Aan de hand van de STARR-techniek stel je vervolgens de volgende open vragen:

 Situatie

 Wat speelde er? 

 “Vorig jaar was ik accountmanager bij bedrijf X. Ik had een klant aan de lijn om te informeren hoe hij de   samenwerking met ons vond en of hij tevreden was met de kwaliteit van product Y. In de loop van het gesprek   kwam ik er achter dat hij  niet helemaal tevreden was.”

 Taak

 Wat was jouw taak?

 “Het was mijn taak als accountmanager om de relaties met klanten te onderhouden en te versterken. Toen ik   merkte dat de klant niet helemaal tevreden was heb ik dus gelijk actie ondernomen.”

 Actie

 Wat heb je concreet gezegd of gedaan?  

 “Ik heb een vervolgafspraak gemaakt voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek heb ik uitgebreid bevraagd wat   hij bedoelde met zijn opmerkingen en waarover hij niet tevreden was. We hebben een goed gesprek gehad en zijn   tot oplossing Z gekomen.”

 Resultaat 

 Wat gebeurde er daarna?

 “Na dit persoonlijke gesprek hebben we vier weken later weer een gesprek gehad. Hierin vertelde hij mij dat hij   tevreden was over oplossing Z. Ook zei hij blij te zijn dat ik zijn signaal aan de telefoon zo serieus had genomen.”

 Reflectie

 Hoe kijk je er op terug?

 “Achteraf ben ik blij dat ik gelijk actie heb ondernomen. Als ik het telefoongesprek niet zo serieus had genomen,   was deze belangrijke klant misschien bij ons weggegaan.”

 

 

Wil je meer weten over onze STARR-techniek trainingen? 

Klik hier